Home » Nieuws

Nieuws

Maatregelen voor cliënten:

- Binnenkomen op uur van afspraak. Als je te vroeg bent: buiten of in auto wachten

- Bij het binnenkomen + buiten gaan: ontsmetten van handen met handgel (is aanwezig)

- Klinken: enkel psycholoog raakt deze aan

- Toiletgebruik: niet toegelaten

- Hoesten/niezen: in zakdoek of elleboog

- Afstand van 1,5m bewaren

- Eigen drinken voorzien

- Liefst elektronisch betalen (bankcontact, payconiq)

- Tussen elke cliënt ontsmet ik klinken/stoelen/tafeltje. Er wordt regelmatig verlucht.

 

Online therapie:

Whereby is een veilige online tool die het mogelijk maakt uw therapie in de huidige 'abnormale' omstandigheden verder te zetten of op te starten. Hieronder vindt u de stappen die u moet doorlopen.

Voor het gesprek ga je naar:
https://whereby.com/ann-onkelinx

(dit kan je best via de browser Google Chrome, Firefox of EDGE doen).

Je zal volgende 3 stappen moeten doorlopen:

  1. Voeg jouw naam toe

     

    1. ‘Enter your name’ komt op het scherm, vul je naam daar in.
    2. Druk vervolgens op ‘Continue’.
       
  2. Geef de browser toestemming om je webcam en microfoon te gebruiken

     

    1. Klik op de knop ‘Request permissions’
    2. Er komt een pop-up met de vraag om toestemming te geven om camera en microfoon te gebruiken: klik op ‘Toestaan’ of ‘Ja’.
       
  3. ‘Klop aan’ om toestemming te krijgen tot ons prive gesprek

     

    1. Je zal jezelf zien in je webcam (+ een groen balkje op en neer zien gaan als je spreekt, deze geven de indicatie dat webcam en microfoon werken)
    2. Druk onderaan op ‘Knock’ om aan te kloppen.
    3. Eens je aangeklopt hebt verschijnt er ‘waiting for reply’ in het schermpje, wat betekent dat jouw aanvraag bij mij is binnengekomen en je wacht op mijn antwoord.
    4. Ik geef je vervolgens toestemming om binnen te komen in ons privé-gesprek, waarna we van start kunnen gaan
       

Deze manier van werken vervangt een gewone sessie en zal dan ook aan hetzelfde tarief  gebeuren.

De betaling gebeurt liefst vooraf door overschrijving van 50€ op rekeningnummer
BE90 0682 5114 3232 van EANO bv met vermelding van de datum van de sessie
.
 

Corona update:

Indien nodig kunnen de geplande sessies face-to-face gewoon doorgaan en nieuwe afspraken kunnen ingepland worden.

Bij het binnenkomen wordt aan iedereen gevraagd de handen te ontsmetten.

Aangezien wij in onze praktijk steeds op afspraak werken en in een 1-1 setting werken met meer dan 1,5 meter afstand tov elkaar, blijven we met alle zorg en kwaliteit onze begeleidingen verder zetten.

Er is steeds een ruimte van 15 minuten tussen de verschillende afspraken wat maakt dat er geen risico is op cross-contaminatie. Cliënten wordt gevraagd het beginuur van hun sessie te respecteren.

Er wordt rekening gehouden met de opgelegde hygiënische maatregelen. In de praktijk wordt handgel voorzien voor de cliënten en de oppervlakten die door cliënten aangeraakt worden (stoelleuning, trapleuning, deurklinken) worden na iedere cliënt ontsmet.

Er wordt gevraagd zoveel mogelijk met payconiq of bankcontact te betalen, het betaaltoestel wordt tevens iedere keer gereinigd.

Indien uzelf zieksymptomen vertoont vragen wij u om uw afspraak te annuleren en deze naar een later tijdstip te verplaatsen.

We volgen de situatie op de voet en nemen verdere maatregelen indien nodig.

Meer informatie voorzien door de overheid kan u vinden op https://www.info-coronavirus.be/nl/ 
 

Ik ben bang en dat is normaal

In deze tijden van onzekerheid is het normaal dat je angstgevoelens hebt. Het is dus al belangrijk om te beseffen dat het geen teken van zwakte is, maar wel een normale reactie op een abnormale situatie.

Dat is immers waarin we ons bevinden, een abnormale situatie. We zijn nog nooit met dit virus geconfronteerd geweest en er worden maatregelen genomen die totaal nieuw zijn voor ons allen. Als de gewone structuren wegvallen en we niet meer kunnen terugvallen op onze vaste gewoontes, dan verliezen we ons gevoel van controle en komt er angst.

Angst kan ons doen handelen, zoals de mensen die heel veel boodschappen willen inslaan, maar het kan ons ook doen stilvallen en zelfs een beetje laten bevriezen, waardoor we helemaal niets meer durven ondernemen en van alles bang worden. Je piekert meer, je slaapt slecht…allemaal normale menselijke reacties.

Wat kan je doen als je je angstig voelt?

1. Zeg tegen jezelf: “Dit is normaal, natuurlijk ben ik bang” Je mag dus voorzichtig zijn, ook al vinden anderen dat je misschien overdrijft.

2. Praat erover met de mensen rondom jou. Je bent namelijk niet alleen. Als we eerlijk zijn met onszelf dan weten we dat we allemaal wel gevoelens van onrust hebben nu. Verwacht niet dat anderen je angst zomaar kunnen wegnemen. Je gevoelens delen is vaak al een opluchting. Beseffen dat je niet alleen bent ook.

3. Besef dat er meer in jou is dan alleen maar angst en onrust. Het helpt om tegen jezelf te zeggen: “Iets in mij is bang”. Je kan zelfs fysiek voelen waar de angst zit. Op je borst, in je buik, ter hoogte van je keel. Leg dan rustig je handen op deze plek en probeer je voor te stellen dat je bij je angst kan zitten, een beetje zoals je bij een bang kind zou zitten. Je hoeft het niet op te lossen, enkel even zitten bij dat angstige stukje in jou.

4. Maak een veilige plek in je fantasie: denk aan een moment op reis, in de natuur of gewoon aan een zonnig plekje in je tuin. Sluit je ogen en beeld je in dat je daar bent, je ruikt de geuren, je ziet de mooie kleuren om je heen, je voelt de warmte van de zon op je huid. Doe dit heel traag, totdat je werkelijk het gevoel hebt dat je helemaal op die plek bent. Combineer dat eventueel met de volgende ademhalingsoefening.

5. Doe de volgende ademhalingsoefening.
• Neem een comfortabele houding aan.
• Adem gedurende 4 seconden heel rustig in door je neus
• Houd je adem 6-7 seconden in
• Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.
• Herhaal deze cyclus max 4-5 keer na elkaar
• Doe dit enkele malen per dag.

6. Word je zenuwachtig van deze oefening? Ga dan naar buiten, in de natuur of gewoon in je straat en wandel een half uurtje. Beweging zorgt ervoor dat stress vermindert. Naar buiten gaan voor een ommetje is trouwens altijd een goed idee! 7. Kijk enkele keren per dag naar nieuwsberichten, maar niet continu. Kijk alleen naar de betrouwbare kanalen van de nieuwsdiensten.

Heb je nood aan een luisterend oor? Aarzel niet om te bellen naar Tele-Onthaal. Bel 106.
 

PSYCHOLOGENGROEP DE VEERKRACHT IS VERHUISD!!!!

Per 1 september 2019 vinden jullie De psychologengroep De Veerkracht in de Dorpsstraat 28 in As.

Meer info zie de website www.deveerkracht.be 
 

Kleine Prins

Sedert einde 2017 maak ik deel uit van de vrijwilligersgroep van Kleine Prins waar ervaringsdeskundige ouders (begeleiders) een luisterend oor zijn voor ouders wiens kind een levensbedreigende ziekte heeft. Ze delen hun ervaringen als leidraad voor wat komen kan en ze kunnen ook praktische hulp bieden.

Verder kunnen de begeleiders ook een beroep doen op een aantal psychologen vrijwilligers die hen indien nodig bijstaan en wegwijs kunnen maken binnen de geestelijke gezondheidszorg. Een gezin in nood kan eventueel doorverwezen worden.


Wandeltherapie

Wat is het?

Wandeltherapie brengt ons zowel lichamelijk als geestelijk in beweging. Het helpt ons om minder in ons hoofd en meer in ons lijf te zitten. Het brengt ons korter bij ons gevoel.

De natuur is een waardevolle hulpbron, helpt ons om stil te worden in het hoofd en werkt helend bij de verwerking van traumatische gebeurtenissen zoals bij rouw en verlies. Wandeltherapie kan ook helpend zijn bijlevens- en zingevingsvragen, depressie, burn-out en angstklachten.

Al wandelend start een chemisch proces in onze hersenen (vrijmaken van dopamine en endorfine) wat ons een goed gevoel geeft. Daarnaast geeft wandelen de meeste van ons meer energie, een gevoel van ruimte en vrijheid. Het is voor velen al wandelend (geen oogcontact nodig) ook makkelijker om te praten over moeilijke en veelal emotioneel beladen thema’s.

Praktisch

Wandeltherapie kan in alle seizoenen en bij elk weertype (uitgezonderd bij extreem slecht weer dan wordt de afspraak verplaatst). Belangrijk is wel aangepaste kledij te voorzien, vooral stevige stapschoenen zijn een must.

Wandeltherapie kan als enige vorm worden toegepast  ( opstarten na een intakegesprek) of kan ingelast worden in de lopende gesprekstherapie.

Het wandelgebied De Bosbeekvallei bevindt zich op de grens van As (Niel-bij-As) en Opglabbeek. Er zijn verschillende routes mogelijk, deze variëren in afstand en ondergrond. Welke route wordt bewandeld, wordt besproken tijdens het intakegesprek of de voorafgaandelijke therapiesessie.

Duur:           tussen 1 à 1,5 uur afhankelijk van de gekozen route

Wanneer:     - dinsdag namiddag – avond
                    – donderdag ochtend – voormiddag

Kostprijs:     50€ voor het intakegesprek van één uur
                    60€ per uur voor de wandeltherapie,
                    te rekenen vanaf de startplaats tot de terugkeer

Meer info:     telefonisch 0475/49.75.08
                     mail
levensprocessen@annonkelinx.be

 
  
Freelance begeleider gezondheidssessies

Sedert mei 2014 begeleid ik gezondheidssessies zoals 'Fit in je hoofd' en 'Voel je goed, zit goed' ten behoeve van diensten, verenigingen en scholen in de provincie Limburg.


Begeleiding sessie ex-mantelzorgers (SAMANA)

Sedert mei 2014 verzorg ik ook sessies voor ex-mantelzorgers met als thema:
- Wat na mantelzorg?
- Rouwen, wat is dat?
- De weg vooruit. De draad oppikken?
- ….

   
Lid intervisiegroep Psychovisie

Vanaf december 2013 maak ik deel uit van de Limburgse intervisiegroep Psychovisie.


Tweede praktijkadres in Opglabbeek

Vanaf oktober 2013 zal ik op woensdag en donderdag praktijk houden in Opglabbeek, Weg naar Opoeteren 109A. Foto's vind je op de pagina 'Mijn praktijkruimte'.

 
Syntra: opleiding ritueelbegeleiding

Sedert september 2013 ben ik als docent verbonden aan Syntra in het kader van de opleiding Ritueelbegeleiding en meer specifiek voor de module 'de psychologie van de rouw'.

 

Erkenning CM terugbetaling psychotherapie jongeren

Vanaf 1 juli 2012 ben ik erkend als psychotherapeut door de CM. Meer info hierover kan je vinden op de website van de CM.


Psychologen netwerk POBOS

Sedert januari 2012 maak ik deel uit van het psychologen netwerk van POBOS In dit kader verzorg ik crisisopvang en psychotherapie van personen die geconfronteerd werden met een traumatische gebeurtenis; gewapende overval, brand, (arbeids)ongeval, inbraak, gijzeling,….

 

Nieuwe Praktijkruimte

Sedert juli 2011 heb ik een nieuwe (grotere) praktijkruimte in gebruik genomen. Foto's kan je zien op Mijn Praktijkruimte.


Groepspraktijk Heading

Van maart 2010 tot en met maart 2013 was ik ook werkzaam in de groepspraktijk Heading.

Heading is een groepspraktijk voor psychotherapie te Linter waar u terecht kan voor individuele gesprekstherapie, rouwtherapie, relatie- en sekstherapie, opvoedingsonder-steuning en gezinstherapie. Wij bieden kwaliteitsvolle zorg op maat voor kinderen, jongeren en volwassenen.